17/2-20/2 WASHINGTON DC!!

Nu hemkommen från en riktigt bra lite vaccation i DC.

Tisdag
Den började tidigt, gick upp 3.45 och blev skjutsad av Aaron till flygplatsen. Fick lite problem vid incheckningen, de sa att jag skulle behöva betala en avgift på 200$ :S försökte övertyga dem om att jag redan betalt min biljett, för jag hade ju inte 200$ i fickan liksom. Ringde Tina som fick betala den avgiften, var en avgift som hon måste betala varje år för att kunna ha buddy passes.
Allt löste sig och jag fick åka första klass, yey, svingött, himla service asså. Tog ca en timma att komma till Cincinnati, OH. Fick vänta där en stund, insåg att jag inte alls hade mycket pengar på mitt amerikanska konto, så himla segt men men.
Sov hela flygningen mellan Cincinnati och Washington, fick åka ekonomi klass så. Landade i DC vid 11, tog en taxi till ett Starbucks som vi hade bestämt trätt på.
Fick dock vänta närmare 4 timmar innan de tillsut kom, så jag hann utforska stora delar av staden.

Starbucks i Chinatown
Stabucks i Chinatown!

Mera Chinatown!
Chinatown!

The Washington Monument!
Runt hörnet uppenbarade sig Washington monumentet!

Tillslut kom Denny och Evelina. Vi gick till vårt Hostel och installerade oss och sen drog vi till Hard Rock Café för att käka och dricka en drink så vi skulle få våra samlarglas, mumsigt var det.
Tidigt i säng med tanken på den tidiga uppgången och lite sömn.

Hard Rock Café
Jag på Hard Rock Café

Hard Rock Café
Denny och Evelina med respektive drinkar!


Onsdag
Hostelet vi bodde på annordnade gratis grejer, bland annat en guidning till fots av alla monumenten. Vi signade upp för det så klart. Dessvärre var det inte riktigt så fint väder som dagen innan, snöade först, haglade en stund för att sen fortsätta i regn. Jag var dum och hade alldeles för lite kläder på mig så jag koncentrerade mig mest på hur kallt och blött det var. Men vår guide som Larry, som för övrigt såg ut som min gamla lärare Erling försökte hålla oss glada genom att dra lite torra skämt som jag och Evelina sympati skrattade åt.
Fick se Vita huset, Washington Monumentet, The Jefferson Memorial, någon park, Lincoln Memorial och en del andra monument, exempelvis Vietnam monumentet.

Evelina och Denny utanför Vita huset
Regnade en del :(

Vita huset!
Vita huset!

Polis!
Polisen ställde gärna upp på kort!

Soldater!
Till minne av något krig...

Abraham Lincoln
Abraham Lincoln

Jag och Evelina
Jag och Evelina utanför Lincoln Memorial

Hem och bytte till torra kläder och tog en taxi till The Capital Buildning. Evelina hade fixat så vi fick en privat gudiening genom husen. Var tunnlar mellan alla husen, var som en lite värld under jorden för alla som jobbade där för att de skulle slippa gå ut och fixa så.

Evelina, Denny och tva interns!
Evelina, Denny och två interns som gick med oss på rundvandringen.

Jag  och Martin Luther King
Jag och Martin Luther King!
Fick se en del statyer och så, rätt coolt. Hittade en staty med Rauol Wallenberg som vi tog kort med. Vi var tydligen de första som gjort det, vi sa att vi var stolta över det Sverige åstakommit så.
Hade oxå signat upp oss på en gratis middag på hostelet, blev macaroner och köttfärssås, träffade liute sköna människor, en amerikan, en italienare, en australiensare, två från Österike och två från Chile.
Gick till en bar och tjöta lite, jag och Evelina fick dricka alkoholfritt, smakade som stark saft, ingen höjdare direkt men men.

Denny, en italienare, Rudy och en Austalienare
På en bar med några sköna människor från Italien, USA och Australien!

Vi!
Jag och Evelina!

Torsdag
Gick till Washington monumentet och fixade biljetter för att åka upp i det, fick slå ihjäl 1.5 timmar. Denny ville köpa några mynt så vi gick till Jefferson Memorial, jag och Evelina roade oss med att ta massa kort, jag fick ställa upp och posa. Det kom fram en kines och ville ta kort med mig oxå och bjöd oss att komma till Kina, det tackade vi för.
Upp i Monumentet, var rätt ballt, 500 feet upp i luften vilket är typ 120 meter eller nått.

The Jefferson Memorial!
Jefferson Memorial!

The Capital building!
The Capital Buildning från Washington Monumetet!

Vita huset from above!
Vita huset 500 feet upp i luften!

Gick på ett museum om förintelsen, var lite roligt; USA är väldigt kära i sånna där security stationer där man ska scanna sin väska och grejer. Jag hade köpt en juice, den fick dock inte följa med på museet. Han sa till mig att dricka upp den eller slänga den, men jag fick inte dricka den där inne så han skickade ut mig att dricka den. Så det var bara att gå ut och halsa, skrattade mest åt det. En annan sak, när vi var där inne så blev vi instängda i ett rum för att de had a situation, visade sia att det var någon väska som någon hade ställt vid ingången typ. 
Sen gick vi till Chinatown och käkade kina mat, var gott. Så irriterande, när vi skulle betala så la vi nästan precis vad nota sa, när sservitricen räknade pengarna så sa hon att vi var tvugna att lägga 15% i dricks, även om de inte gjorde nått för att förtjäna det, så himla irriterande kultur, kan de inte inkludera dricksen istället då ;@
Evelina och Denny gick tillbaka till Hostelet och sov, jag gick och tog massa kort på The Capital Building, hur mysigt som helst.

Jag och the capital building!
Jag och the capital building, mha självutlösaren

Seagulls!
Lite fiskåmåsare (bara för att den var fin)

The Capital Buildning!
Ståtlig byggnad!

Träffade på Italienare påvägen hem, hörde bara "Hey sweetie" blev helt paff innan jag såg att de var han. Gick med honom och köpte en macka till honom sen satt vi och tjötade med tjejerna från Österike på andra våningen innan Evelina och Denny kom ner och vi gick till Hard Rock för att hämta våra Margarita glas. Drog till McDonalds och köpte milkshakes, sen till CVS och köpte popcorn och en kortlek. Hem och spelade lite innan vi slaggade.

Fredag
Segade på morgonen, checkade ut och låste in väskorna i lockers. Tog tunnelbanan till Arlington Cemetry efter att ha tagit lite kort på Vita huset igen, nu i bättre väder. Kollade på den kända statyn av fem soldater som trycker ner den Amerikanska flaggan. Sen gick vi till J. F. Kennedy's grav och sen tog vi tunnelbanan, man kunde inte gå dit även om det inte ens var långt, till Pentagon.

Vita huset!
Vita huset igen, men nu i bättre väder!
Evelina, Denny och massa gravstenar!
Arlingon National Cemetary, Evelina, Denny och MASSA gravar!

Denny, Evelina, Lincoln Memorial, The Washington Monument och The Capital Buidlning!


Jag och en ganska känd staty av fem soldater som sätte ner en
flagga i marken, kommer inte ihåg vad den heter!



Fick en guidning där av två rätt snygga militärkillar, de pratade mest om  tavlor och sånt men det var intressant. Även här var det som en liten egen värld för de anställda med Cleaner, jewlery, CVS m.m.
Hem och hämta väskor och tunnelbana till våra respektive flygplatser.
Fick åka första klass både Washington - JFK och JFK - Chicago. Fick dock vänta en bra stund på JFK men det blev himla bra ändå tillslut.

Mycket bra dagar i Washington DC även om vi alla tre lyckade dra på oss mindre förkylningar, illa ,men men!!

Kommentarer
Postat av: Evelina Crona

men gud vilken rolig resa du verkar ha haft till DC.. man får kanske ta och åka ditt..

har även hört rykten om att där var en del som var uniforms k..ta.. var det du eller? :P

2009-02-23 @ 05:51:12
Postat av: Amanda

Statyn med "fem gubar som trycker ner en flagga i marken" är en askänd histora. Har filmen hemma. GRYM!! Den heter Flags of our Fathers! =) Rekomenderar den starkt (A)

2009-03-03 @ 00:11:15
URL: http://insulan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0